کد مطلب:35792
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
آيا «عصمت» ملازم با نبوت است؟
ما، در عين اعتقاد به عصمت تمام پيامبران، عصمت را ملازم با نبوت نميدانيم. چه، ممكن است فردي معصوم باشد اما پيامبر نباشد. قرآن كريم درباره حضرت مريم ميفرمايد: «يا مَرْيَمُ إنَّ اللهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّركِ وَ اصطَفَاكِ عَلي نِساءِ العالَمينَ» آلعمران/42 [اي مريم خداوند تو را از ميان زنان برگزيده، و از گناه پاك گردانيد، و بر زنان جهان برتري داد.] از اينكه قرآن در مورد مريم لفظ «اصطفاء» را به كار برده، روشن ميشود كه وي معصوم بوده است، زيرا درباره پيامبران نيز واژه «اصطفاء» به كار رفته است: «إِنَّ اللهَ اصْطَفي آدمَ وَ نوحاً و آلَ إِبراهيمَ وَ آلَ عِمْران عَلَي العالَمينَ» آل عمران/32.
گذشته از اين در آيه مزبور از تطهير مريم سخن به ميانآمد، و مقصود پاكي وي از هر نوع پليدي است، نه تبرئهاش از اتهام گناه در مورد فرزندش كه يهود او را متهم ساخته بودند. زيرا تبرئة مريم از اين گناه، در همان روزهاي نخست تولد عيسي(ع) با تكلم وي (فأشارت إلي … طه/29) به اثبات رسيد و ديگر نيازي به اين بيان مجدد نيست.
گذشته از اين، آيه تطهير مريم به حكم سياق آيات، مربوط به دوراني است كه او ملازم محراب بوده و هنوز به عيسي باردار نشده بود، بنابراين اتهامي به ميان نيامده بود تا تطهير مربوط به آن اتهام باشد.
: آية الله جعفر سبحاني
منشور عقايد اماميه
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.